Naše články

Rajčatová sezóna

 

Snad jedinou vlastnost, kterou můžeme rajčatům vytknout je ta, že bývají častým alergenem.  Dále už přichází výčet samých kladných vlastností. Nejen, že se dají připravit na stovky způsobů, ale jsou pro naše tělo vysoce prospěšné. Z energetického pohledu množství 100 g rajčete vypadá asi takto: obsahují 6 – 7 g sušiny, z toho bílkovin 0,98 g, sacharidy 4 g, z toho 2,6 g cukru (glukózy a fruktózy) a tuků 0 g. Zbytek tvoří 1,2 g vlákniny, odpovídající množství vitamínů, voda, z minerálů stojí za zmínku 10 mg  vápníku.

Existuje mnoho otázek a názorů na to, zda konzumovat rajčata spíše syrová nebo tepelně upravená, podle mých zkušeností má ale každý způsob úpravy své výhody. Posuďte sami.

Syrová rajčata jsou bohatým zdrojem vitamínů, zejména vitamínu C, který se ale teplotou nad 60°C ničí, stejně jako přítomné enzymy (teplota nad 40°C). Dále rajčata obsahují vitamíny řady B, kyselinu listovou, rutin a v tucích rozpustné vitamíny A, K a D. I proto rajčata často objevíte v ideální kombinaci s olivovým olejem, sýrem nebo rybou. 

Tepelná úprava rajčat při pečení, zapékání nebo vaření polévek či suga napomáhá lehčí stravitelnosti rajčat a větší využitelnosti karotenoidních látek, konkrétně lypokenu. Lypoken (chem.: tetraterpen) je jedním z nejdůležitějších a zdravotně příznivých karotenoidů, který má prokazatelně pozitivní vliv na prevenci výskytu rakoviny slinivky, prostaty, děložního čípku, tlustého střeva, konečníku a snižuje LDL cholesterol v krevní plazmě. Zralá rajčata obsahují v 1 kg až kolem 50 – 75 mg lypokenu, přičemž nejvíce se ho vyskytuje v povrchových vrstvách. Důležité je, že až 5x větší využitelnost lypokenu je z tepelně zpracovaných rajčat. Nebojte se ani potravinového aditiva E160d, pod tímto názvem se v potravinách skrývá lypoken jako přídatná látka. Lypoken se též řadí mezi antioxydanty – ty pozitivně působí proti stárnutí organizmu a zháší volné radikály.

Z dietetického hlediska pozitivně hodnotím nízký glykemický index rajčat (10) a jejich nízkou kalorickou hodnotu (94 kJ ve 100 g rajčat).

Přeji úspěšnou sklizeň a mnoho příjemných chvil při konzumaci těchto zdravých letních plodů.

Autor: Ing. Hana Svobodová, výživový poradce a sportovní dietolog